zondag 16 oktober 2011

De wereld na 1493

Het mooiste, meest interessante artikel uit de NRC dit weekend stond ik de bijlage 'Opinie & Debat'. Het is het artikel ' De verstekelingen van de globalisering' en het is een essay op basis van het nieuwste boek van historicus Charles C. Mann ' 1493: Hoe de wereld zich ontwikkelde na de ontdekking van Amerika' dat overmoegen (18 oktober) verschijnt.

Waar gaat het artikel / het boek 1493 over?
Van de website van het John Adams Insititute:
"Wat hebben Italiaanse tomatensaus, sinaasappelen uit Florida en Thaise pepers gemeen? Ze zijn alle producten die niet oorspronkelijk uit die landen komen. Elke Amerikaan weet dat 1492 het jaar was dat Columbus de Nieuwe Wereld 'ontdekte'. Het was ook het moment dat, biologisch gezien, de wereld veranderde.

In zijn vorige bestseller, 1491, beschreef Charles C. Mann de geschiedenis van Amerika van voor de komst van Columbus. Met 1493 vertelt hij een biologisch detectiveverhaal waarin de verplaatsing van levensvormen – ratten, grassoorten, insecten – naar nieuwe regio’s als de kracht achter een groot deel van de geschiedenis en oproer wordt gezien, van de opkomst van Europa tot de hedendaagse botsing van culturen."

 Ik vond het essay al geweldig, dus... ik ga met het vandaag gekregen verjaardagsgeld dat ik van mijn ouders kreeg, dit boek kopen. Ik mag graag wereldomvattende theorieën, analyses en ontdekte verbanden lezen van historici. Daarom vind ik Bill Bysons 'Een huis vol' ook zoooo geweldig. Ik ben benieuwd of Charles C. Mann ook net zo'n leuke schrijver is.. Zijn vorige boek '1491' won in ieder geval de 'U.S. National Academy of Sciences' Keck Award'.



In bovenstaand filmpje vertelt Charles C. Mann over de gevolgen van de import van de aardappel op de westerse wereld (de geluidskwaliteit is helaas niet zo goed van dit filmpje).

Meer weten..?
Om 20.00 uur spreekt Charles C. Mann overmorgen in het West Indisch Huis (Herenmarkt 99) in Amsterdam. Hier kun je kaarten voor deze lezing kopen. De dag erna spreekt hij om 19.30 uur in Studium Generale in Leiden. Kaarten zijn gratis en je hoeft niet te reserveren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten