maandag 5 november 2012

'Verboden boeken'-serie

Vanaf aanstaande zaterdag begint de Volkskrant met de serie 'Verboden boeken'. Elke zaterdag verschijnt een bon in de krant waarmee je een van de 20 'verboden boeken' voor 6,90 euro kunt kopen. Het eerste boek (op zaterdag 10 november) is trouwens gratis.

Het is 'De gedaanteverwisseling' van Kafka. Ik ben al sinds de middelbare school fan van de magisch realistische boeken van Franz Kafka. Zijn 'Het proces' heeft een onuitwisbare indruk bij me gemaakt. Net als 'De gedaanteverwisseling'. Het énige boek dat ik ooit in het Duits las ('Die verwandlung').

Wat ik zo gaaf aan deze serie van de Volkskrant vind is:
- het thema; zoals de Volkskrant het zelf al zo mooi formuleerd: 'Deze boeken zorgen voor rumoer en controverse, omdat ze politiek, godsdienstig of erotisch schokten. Boeken met grote invloed op onze geschiedenis en ons denken'.
- het feit dat deze klassiekers nu bij een groot publiek (opnieuw) onder de aandacht wordt gebracht
- het feit dat deze klassiekers nu goedkoop worden aangeboden
- de geweldige vormgeving van de covers! Wat een mooie serie zo, zeg!

NB Ik moet eerlijk zeggen dat het ook de vormgeving van de covers was die mijn blik trok naar de advertentie op een website over deze boeken-serie van de Volkskrant.

Dus... heb je interesse, houd dan de Volkskrant in de gaten..




Geen opmerkingen:

Een reactie posten