In januari maar eens even een weekendje Maastricht boeken. Natuurlijk om Harry&Marlies te zien, maar ook om deze expositie in het NAiM /Bureau Europa te bekijken: 'Playboy Architecture 1953-1979'.
Uit universitair onderzoek is namelijk naar voren gekomen dat Playboy in de periode 1953-1979 een cruciale rol heeft gespeeld bij het ontwikkelen van een nieuwe seksuele identiteit en consumptie-identiteit
voor de Amerikaanse man.
Door de enorme hoeveelheid artikelen over architectuur en architecten, speelde het magazine een belangrijke rol in het informeren van (vooral) Amerikaanse mannen, over ontwerp en architectuur in relatie tot
literatuur, politiek, kunst lifestyle en mode.
Volgens de tentoonstelling 'bouwde' Playboy met de aandacht voor moderne, luxe gebouwen, interieur, meubels, steden en
productontwerp een geïdealiseerde wereld die uiteindelijk realiteit is
geworden, 'geworteld in Amerika’s nationale identiteit en met een enorme
globale impact'.
Vind ik leuk. Dat Hugh Hefner uiteindelijk zoveel invloed heeft gehad op de design culture in de puriteinse VS. En daar nu de credits voor krijgt.
De tentoonstelling is een samenwerking tussen het NAiM/Bureau Europa en het Program of Media&Modernity van de Princeton University (in New York) en is tot 10 februari te zien.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten