zondag 18 november 2012

Koester de namen

"...ingelijst in licht."
Gisteren zong Reinier in de Nicolaikerk in Utrecht de premiere van de gedachteniscantate 'Koester de namen' van componist/cantor/organist (en dirigent van de Michaëlscantorij) Toon Hagen en dichter Sytze de Vries. Het was tijdens het liedfestival 'Wachtwoorden in de nacht' dat ter ere van de dichter Sytze de Vries werd gehouden.

Ik heb de opname van gisteren al grotendeels gehoord. Prachtig! Ik zet 'm vandaag nog op m'n iPod.

Volgende week zondag, 25 november, de laatste zondag van het kerkelijk jaar, zingt hij dit mooie Nederlandstalige requiem met de Michaëlscantorij, enkele solisten, orkest Musica Michaëlis, Jan Gerritsen (saxofoon), Gea Hoven (orgel) in de Grote Kerk in Zwolle.

Dus, als je zin hebt om te komen: 16.30 uur, in de Grote Kerk. Wees wel op tijd; het wordt druk...


Een van de mooiste tekstgedeeltes uit 'Koester de namen':
"Ik draag ze aan Je over,
ik roep hun naam
dat Jij die hoort,
en kent.

Ik leg ze in Jouw handen,
mijn lieve doden,
dat Jij ze vindt,
bewaart.

Dat Jij hen in Je opneemt,
en verzaligt
uit de bron die
Jij bent."

Sytze kiest hier heel bewust voor de aanspreekvorm 'Je' voor God (in plaats van het reguliere 'U'), omdat 'Je' dichterbij voelt. Even wennen, maar wel mooi :-)

Van de premiere in Utrecht zijn zowel radio- als filmopnames gemaakt. Volgende week zondag 25 november kun je de gedachteniscantate dus live beluisteren in de Grote Kerk in Zwolle, maar ook (om 18.02 uur) op Radio 5. De filmopnames komen te zijner tijd op Youtube op het Youtube-kanaal Sytze de Vries (dan voeg ik dat wel toe aan dit bericht).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten