zaterdag 17 september 2011

Rubens, Van Dijck en Jordaens (Hermitage A'dam)


Vandaag opent in de Hermitage Amsterdam de tentoonstelling 'Rubens, Van Dijck en Jordaens'. Er zijn  75 schilderijen en ongeveer 20 tekeningen te zien van Peter Paul Rubens, (zijn leerling) Anthonie van Dyck en Jacob Jordaens (en werken van bekende tijdgenoten). Ik ga er zeker heen :-) Wie gaat er mee?

Rubens was de belangrijkste, begaafdste en meest invloedrijke van de hierboven genoemde zeventiende-eeuwse schilders. Hij stond bekend als een beminnelijk edelman, diplomaat en verzamelaar en zijn atelier was een goed geoliede onderneming. Hij was een fenomeen in zijn tijd, een homo universalis.




 Ik ben van jongs af aan altijd erg gecharmeerd geweest van het werk van Rubens. Die weelde. Dat licht. Die liefde weerspiegeld in de zachte, warme weergave van lichamen, stoffen, beweging. Mooi.
Als tiener vond ik het betoverend, die wereld die Rubens schiep. Hier een aantal van mijn (destijds) favoriete werken van zijn hand.

Als Rubens 53 is trouwt hij de 16-jarige Hélèna Fourment.
Zij is zijn tweede vrouw. Hij heeft Hélène vaak geschilderd.
'Batseba bij de fontein'


'De kruisafneming'
Het (vind ik zelf) mooiste en meest
indrukwekkende detail van 'De kruisafneming'
'Het pelske' (Hélèna Fourment)
'De roof van de dochters van Leucippus'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten