dinsdag 8 mei 2012

Van kikvors tot droomprins

Heb ik gezien
Ik ben dol op sprookjes, volksverhalen, legendes etc. Ik ben dan ook heel blij dat we in Zwolle De Verhalenboot hebben!

En, aangezien het dit jaar precies 200 jaar geleden is dat de gebroeders Jacob en Wilhelm Grimm het eerste deel van hun 'Kinder-­und Hausmärchen' publiceerde, wordt er 26 oktober in Amsterdam het (gratis) sprookjessymposium 'Van kikvors tot droomprins, De wording van het sprookje' georganiseerd.

Ik ga heen! Wie gaat er mee?

Moet ik zien
Sprookjes zouden volgens de gebroeders Grimm teruggaan tot mythologische verhalen uit een heidens-, germaanse, pre-­christelijke voortijd, en de verhalen zouden – net als taal steeds veranderend – tot in onze tijd mondeling zijn overgeleverd.

Inmiddels is deze romantische germaans‐mythologische theorie achterhaald bevonden. Volgens een recente theorie is de oorsprong van veel hedendaagse sprookjes te vinden bij Italiaanse novellenbundels uit de zestiende en zeventiende eeuw. Avonturenverhalen die lang niet zo lieflijk en sprookjesachtig klonken als bij de gebroeders Grimm.

Ga ik zien


Zaterdag 19 mei vertelt de Vlaamse verteller Frank Degruyter op De Verhalenboot in Zwolle zijn versie van Grimm-sprookjes. Stouter, donkerder, krasser, geheimzinniger en verbodener dan door de Grimm-broeders bedoeld.. Vanaf 12 jaar.

Yep. Wil ik ook heen :-)

Ga je mee? 

O ja, tip voor de schrijvers onder ons: tot 20 mei kun je nog meedoen aan de volksverhalenwedstrijd van 'Het jaar van het immaterieel erfgoed' (wat een naam..). De bedoeling is dat je een verhaal schrijft over je eigen woonplaats 'dat de lokale identiteit van de gemeente weerspiegelt'. Plus iets bedenkt om dit verhaal te visualiseren: je kunt een nieuwe plaatselijke lekkernij te bedenken, een verhalenroute te maken, een kunstwerk te ontwerpen of iets anders spannends wat tot de verbeelding spreekt.. Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten