zondag 13 mei 2012

Moederdag: knutselwerkjes én.. Meccano!

Vanochtend ontbijt op bed, mét knutselwerkjes. De groene theepot is van Nathan, het paarse theepotje van Judith.

En van Reinier kreeg ik  'De eenzame planeet'! De eerste drie boeken uit de Meccano-reeks gebundeld in één band. Bijna twintig jaar geleden las ik het eerste deel van deze strip en het maakte toen de nodige indruk op me.. Ben dus heel blij met dit cadeau!




Although ik dólgraag wil lezen in mijn nieuwe gave Meccano-stripboek, bewaar ik 'm braaf tot eind mei wanneer ik naar Sint Maarten ga (Neee, niet het tropisch eiland.. maar in Noord-Holland).

Voor wie Meccano niet kent: Meccano is een fictief klein vorstendommetje aan de Middellandse Zee, waar de rijken der aarde leven als personeel van de allerrijksten der aarde.

DW B Literair Tijdschrift over Meccano:


"De satire van een doorgedraaide quasi-Monegaskische samenleving is bijtend hard, omdat onder het geruststellende laagje vernis van entertainende fictie onze eigen werkelijkheid voelbaar is. Meccano is een symptomatische blauwdruk van de samenleving. De nasmaak van Kolks humor is bitterzoet.

Zwartgallig wordt het wanneer zijn profetieën worden ingehaald door de werkelijkheid. In Schlager (1999), het derde deel van de Meccano-tetralogie, doorboort een vliegtuig een wolkenkrabber.

In Gilette (1994), het tweede Meccano-deel, grossieren jetsetvrouwen in gepoch over welk model kunstborsten ze zich hebben kunnen aanschaffen. De Zeppelins®, Superprammen®, Voorgevel®, Megatieten® en beduidend minder indrukwekkende Kikkertepels® zijn in een duidelijke hiërarchie gewrongen statussymbolen."  



"De satire is hier opzichtig: het nastrevenswaardige Eden bevat geen maatschappelijk bindmiddel, maar bestaat uit een op een kluitje gegooid stel egoïstische perverten voor wie drugs en seks de enige afleiding en bezigheid zijn. Het hoeft niet te verbazen dat de inwoners geestelijk lijden onder hun lifestyle. De Meccanezen zijn schijndoden in een vers gedolven graf, klinkt het in Beauregard (het eerste deel). Het gidsje dat De Eenzame Planeet opent, toont Meccano vanuit het noorden gezien. Als je even de futuristische kabelbaan en de opzichtige baai negeert, zie je aan een palmboom een levenloos lichaam bengelen."

ik kan niet wachten tot ik ook het sluitstuk van de Meccano-reeks, De Ruwe Gids, koop/krijg ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten