zondag 6 mei 2012

Lolita book cover contest

Ontwerp van Peter Mendelsund
'Lolita, mijn levenslicht, mijn lendevuur. Mijn zonde, mijn ziel. Lo-lie-ta: de tongpunt daalt drie treden het gehemelte af en tikt bij drie tegen de tanden. Lo. Lie. Ta. Ze was Lo, gewoon Lo, als ze met haar één meter vijftig 's ochtends met één sok aan stond. Ze was Lola in een lange broek. Ze was Dolly op school. Ze was Dolores als ze ergens haar naam onder zette. Maar in mijn armen was ze altijd Lolita.'
De begin regels van 'Lolita', de klassieker van Nabokov uit 1955.

Een mooi boek. En bovendien meesterlijk verfilmd door Adrian Lyne met Jeremy Irons (Humbert Humbert) en Dominique Swain (Lolita). Eén van mijn favoriete films. Het boek wordt nog steeds veel verkocht. Met verschillende geïllustreerde of gefotografeerde covers.  





Ontwerp van Jamie Keena
Toen architect en blogger John Bertram een online verzameling Lolita-covers zag van 185 boek- en mediacovers uit 37 landen (uit de afgelopen 56 jaar), stoorde hij zich aan de meestal stereotype en 'makkelijke' verbeeldingen van het boek. Volgens hem geven de betreffende boekdesigners een te eenzijdig beeld van het meisje Lolita (ze zetten haar in de meeste gevallen weg als een verleidster) en doen ze geen recht aan de complexiteit en de ethische bagage van het verhaal.

Wedstrijd voor de perfecte Lolita book cover
Bertram riep daarom 60(!) designers (waarvan tweederde vrouw) op om met een nieuw ontwerp te komen. Iets wat meer recht zou doen aan Lolita. "I was interested to see what well-known designers might come up with when freed from editors, publishers and art directors and the constraints implicit in the marketing and selling of books. The result, I think, is a sort of meditation on what it means to create a cover for a complicated book, but it’s also about how a cover can add to or change the book’s meaning. In other words, there is a sense in which it’s a two-way street, which gives the designer tremendous power but also demands responsibility."

Ontwerp van Barbara de Wilde
Boek met alle ontwerpen verschijnt in juni
Alle ontwerpen zijn gebundeld; het boek van John Bertram en co-editor Yuri Leving verschijnt in juni. Ben benieuwd hoeveel het kost.. Het staat in ieder geval al op mijn verlanglijstje :-)

NB Het ontwerp van Jamie Keenan (de hoek van de roze kamer) lijkt verbluffend veel op het werk dat fotgrafenduo Blommers Schumm maakte voor het nieuwe Britse erotische magazine Baron.

2 opmerkingen:

  1. Tsja, over bookcovers gesproken...
    In Nederland denk ik vaak dat het te vaak, te gemakkelijk gedaan wordt door een DTP-er zonder veel gevoel voor het verhaal wat hij moet verbeelden.
    Met plezier heb ik daarom ook gekeken naar:
    Chip Kidd: Designing books

    BeantwoordenVerwijderen