vrijdag 10 mei 2013

Paarse krokodillentranen

Ik houd van spreekwoorden en gezegden. En spreekmoorden en verzegden zijn natuurlijk nog leuker :-) Taal is gewoon te mooi om er niet mee te spelen.

Dus juich ik het initiatief van Laurens en Wilmar van harte toe. #PaarseKrokodillentranen

Op hun Facebook-pagina leggen ze af en toe ook de herkomst van een (oud) spreekwoord uit. Geweldig! Dat vond ik altijd het mooiste onderdeel van 'Tien voor Taal' vroeger; dat de deelnemers moesten raden (nou ja, 'raden', het was multiple choice..) waar een spreekwoord vandaan kwam.  #etymologie

Laurens & Wilmar gaat het om nieuwe, vĂ©rse spreekwoorden. En iedereen mag lekker meedoen. Geweldig vind ik dat. Ik heb bijvoorbeeld ook gesmuld van de twijmpjes die bijna honderd twitterende reizigers de ether in slingerden over de verbouwing van het stationsgebied Delft Zuid. De mooiste twijmen zijn toen trouwens gebundeld in de allereerste (NLse) Twitter-bundel. 

Anyway, bij het project Paarse Krokodillentranen zijn naast burgers, boeren en buitenlui ook bekende en minder bekende schrijvers, copywriters, communicatieadviseur, dichters etc. betrokken. Benieuwd met welke verse spreekwoorden zij (aanstaande maandag 13 mei) aankomen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten