donderdag 11 juli 2013

Picto Poëzie

Eens in de zoveel tijd, met name op zachte zomeravonden, komt schrijver/dichter (en tante van Reinier) Trijntje Gosker langs om op onze 'veranda' een glaasje port met Reinier te drinken. Ze praten elkaar dan een beetje bij over creatieve projecten waar ze mee bezig zijn. Zo ook vanavond.

Ik ga dan altijd een beetje m'n eigen gang. Zo wilde ik vanavond nog wat werken (of een keer vroeg m'n bed in kruipen), maar toen ik eenmaal buiten met een whisky in de schommelstoel zat, raakte ik geïntrigeerd door een dichtbundel die Trijntje bij zich had: 'Weerwoord'.

Een bundel met gedichten in picto's! Met (nieuwe) gedichten van het Zwols Dichterscollectief, Trijntje én Toon Tellegen!
#PictoPoëzie

Trijntje ontwikkelde drie jaar geleden een picto semi schrift voor laaggeletterden (en maakt nog altijd picto's bij) en won hiermee in 2011 de Hermen J. Jacobsprijs. Trijntje: "Ik ben dichter, dus ik wilde experimenteren met beeld & woord. Hier kwamen zulke verrassende ontdekkingen uit, dat ik dacht 'dit kan een nieuwe dichtvorm worden'. Ik heb toen mijn collega-dichters van het Zwols Dichterscollectief uitgenodigd om bij kunstwerken van het kunstenaarscollectief Arte no Pendor nieuwe gedichten te maken, gebruikmakend van het picto semi schrift dat inmiddels ruim 7000 picto's telt. Ze lieten zich dus leiden door de beelden."

Geweldig vind ik dit.

Ik heb dus direct haar bundel gekocht (het exemplaar dat ze bij zich had :-)). Ook interesse? Meer informatie vind je op de website Pictoschrijver. De bundel met 13 gedichten (en kunstwerken) is nog niet te koop via boekhandel of internet, maar vooralsnog alleen te bestellen bij Trijntje zelf. Maak dan 5,50 euro over op Tridiosbank-nr. 21.23.79.038 met vermelding van je naam en adres, dan krijg je de bundel toegestuurd.  



     





Geen opmerkingen:

Een reactie posten