zondag 7 oktober 2012

Deodato

Nee. Klassieke muziek mag je niet verkrachten. Of je moet het goed doen, natuurlijk. Zoals Deodato doet. Maar dan hebben we het ook niet meer over een verkrachting, maar over kunst. Iets wat je graag ondergaat...

Ik zat vanochtend te bladeren in mijn nieuwe boek 'Dé muzen' van muziekwetenschapper en kunsthistoricus Toon Verbeek. En via Youtube liet ik tijdens ons zondagochtendontbijtje stukken horen die Reinier en/of ik wel of niet (her)kende. Kende door een klassieke opvoeding van thuis, door onze activiteiten in koor of orkest of, 'gewoon' zoals de meeste mensen, door films ;-)

Bij 'Also sprach Zarathustra' (ons allen wel bekend door de film '2001: A Space Odessey'), moest ik aan het arrangement van Deodato denken (dat vervolgens in de film 'Being There' is gebruikt). Het is de jazzy-vertaling van het stuk van het klassieke stuk van Richard Strauss. Heerlijk. 


Eumir Deodato heeft met Kool & The Gang, Björk en k.d. lang gewerkt, en met frank Sintatra, Gilberto en vele anderen. Deodato heeft als producer of als arrangeur bovendien aan meer dan 500 albums meegewerkt, waarvan 15 platina werden! 

#impressive

Met zijn interpretatie van 'Also sprach Zarathustra' won hij een trouwens een Grammy Award.  


Hieronder een paar van zijn interpretaties van klassieke nummers.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten